Lähes jokainen tietää, että liikunta on hyväksi terveydelle. Silti suurin osa suomalaisista liikkuu liian vähän. Syynä tähän on usein motivaation puute. Moni innostuu liikkumaan kausittain. Syksyisin ja tammikuussa lenkkipolut ja kuntosalit täyttyvät innokkaista liikkujista, jotka ovat aloittaneet uuden elämän. Usein tämä uusi elämä kuitenkin loppuu jo ennen kuin on ehtinyt kunnolla alkaakaan. Miten motivaation pystyisi säilyttämään myös silloin, kun arki puskee päälle?

Kukaan ei ole motivoitunut aina

Jos tuntuu siltä, että nyt on motivaatio kateissa, ei huolta. Kukaan meistä ei ole aina motivoitunut. Jopa huippu-urheilijat kärsivät motivaation puutteesta. Toisinaan sohva houkuttelee lenkkipolkua enemmän, ja kahvilatreffit kaverin kanssa voittavat kuntosalin mennen tullen. Koska motivaatio vaihtelee jokaisella, olisi liikunnasta tärkeä muodostaa tapa, jota motivaatio ei heilauta suuntaan eikä toiseen. Et tarvitse motivaatiota hampaiden harjaukseen, joten miksi tarvitsisit sitä kuntoiluun?

Motivaatiosta on hyötyä liikunnan aloittamisessa. Kun motivaatio on korkeimmillaan, voit asettaa itsellesi tavoitteen ja aloittaa harjoittelun. Motivaatio innostaa liikkumaan ja antaa sinulle tarvittavan alkusysäyksen. Jossain kohtaa motivaatio kuitenkin hiipuu ja arki astuu tilalle. Tässä kohtaa on tärkeä tarkistaa, että tavoitteesi on realistinen. Jos yrität mahduttaa kuusi kuntosalikäyntiä jo muutenkin täpötäyteen viikkoosi, et tule onnistumaan. Yritä ensin kahta kertaa viikossa ja kasvata määrää hiljalleen. Liian kova tavoite tappaa motivaation.

Miten liikunnasta tulee tapa?

Jos haluat liikunnan pysyväksi osaksi elämääsi, siitä on tultava tapa tai rutiini, jota et liiemmin ajattele. Liikunnasta on tultava jotakin mukavaa ja piristävää, joka tuo voimaa arkeesi. Siksi onkin tärkeää, että valitset itsellesi mieluisan lajin. Jos olet luontoihminen, juoksu- tai kävelylenkit metsässä ovat varmasti sinulle mukavampi tapa liikkua kuin kuntosali. Kun laji on valittu, merkitse liikuntakerrat kalenteriisi ja pidä niistä kiinni.

Motivaatiota ei voi korvata itsekurilla, sillä kenenkään itsekuri ei ole loputon. On tärkeää, että liikunta on mukavaa ja nautinnollista, ei niinkään pakkopullaa. Aloitukseen kuitenkin tarvitset hieman itsekuriakin. Kun saat itsesi pakotettua liikkeelle muutaman viikon ajan, alat huomata muutoksia olossasi ja energiatasoissasi. Nämä muutokset puolestaan kannustavat sinua jatkamaan ja saavuttamaan entistä parempia tuloksia. Kun jatkat liikuntaa, motivaatio kasvaa tulosten myötä, ja pian huomaat liikunnan olevan erottamaton osa arkeasi.