Jokainen on taatusti kuullut lausahduksen, jonka mukaan urheilija ei näe tervettä päivää. Tämä onkin totta, sillä paljon urheilevat joutuvat kohtaamaan monia vaivoja. Esimerkiksi juokseminen kuluttaa polvia, ja näin juoksijat kärsivätkin usein monista erilaisista polvivaivoista. Juoksijan polvi on yksi ikävimmistä vaivoista.

Juoksijan polvi

juoksijan polvi on eräänlainen kivulias polvivamma, jonka hoidossa vaaditaan paljon kärsivällisyyttä. Tältä vaivalta voi kuitenkin välttyä kiinnittämällä huomiotaan muutamiin seikkoihin. Tärkeää on ostaa sopivat juoksukengät, jotka tukevat jalkaa. Kengät eivät saa olla liian isot eivätkä liian pienet. Tärkeintä on myös oikeanlainen venyttely. Tarkasti sanottuna juoksijan polvessa polven ulkosyrjän rakenteisiin, reiden alaosan ulkokyhmyyn tai suoliluu-sääri-jännekimppuun syntyy kiristävää painetta tai pahimmillaan hankausta.

Tätä vaivaa hoidetaan levolla ja korvaavilla harjoitteilla. Kuntopyöräily ja vesijuoksu ovat hyviä vaihtoehtoja juoksun sijaan. Lääkehoitona voidaan käyttää tulehdusärsytystä vähentäviä lääkkeitä. Hieronta tai fysioterapia saattavat auttaa oireita, mutta tämä on yksilöllistä.

Polvikipu liikunnan aikana

Kipu polvessa voi kertoa monesta eri asiasta. Tyypillisimpiä näistä ovat rustovauriot, liiallinen rasitus kuin vaikkapa erilaiset vammat. Yksi yleisimmistä syistä on se, että liikunta on ollut liian raskasta. Tällöin polviin kohdistuu liian suurta kuormitusta, joka aiheuttaa kiputilan. Tätä tapahtuu, jos liikuntaharrastus aloitetaan liian nopeasti tai liikunnan määrää lisätään huomattavasti. Tällöin lepo auttaa.

Polvessa voi toki olla jokin sisäinen vamma, kuten rustovaurio. Jos kipu ei häviä korkeintaan parissa viikossa, on tärkeää käydä näyttämässä polvea lääkärissä.